fbpx

Obróć telefon :)

Wtedy najładniej i najpełniej będziesz korzystać ze strony.

Podcasty w 2023 r. co będzie in & out

Popatrzyłem, jakie plany mają klienci na podcasty w 2023 r.

Zajrzałem do amerykańskich podcastów (stamtąd idą tendencje)

Podcasty w 2023 r. TO będzie rosło

Serie i miniserie podcastowe

Jesteś w stanie obejrzeć jeden odcinek serialu na Netfliksie? Myślę, że nawet jak masz żelazną wolę, to trudno sobie powiedzieć – 45 minut i tyle. Jakoś tak kusi, aby spojrzeć co tam dalej będzie. Podobnie mają podcasty w 2023 r, ale zaczęło się to o wiele wcześniej.

Nazywam to netfliksacją. Szukamy ciekawych treści, a potem konsumujemy je jak paczkę chipsów. No nie można się oderwać, póki się nie skończy.

W podcastach jest podobnie. Zauważyłem to w moim podkaście Escola Mobile, jak i w podcastach klientów. Serie działają!

Jak to zrobić?

  • Przygotuj serię tematyczną na 3-5 odcinków. 
  • Wypuść regularnie części serii i obserwuj. 
  • Jeśli śledzisz swój podcast np. w Chartable, jest prawdopodobne, że po ukończeniu serii wzrosną odsłuchania poprzednich odcinków z tego zbioru.

Marketing przed startem podcastu/serii/odcinka

To jest constans. To działa, bo jest uniwersalnym podejściem marketingowym. 

To, co robisz w podcastach, ma sens, daj ludziom znać, że działasz.

Wystarczy wrzucić post, najlepiej ze zdjęciem gościa czy post typu behind the scenes z informacją, że właśnie skończyliście nagrywać podcast z X o Y a nowy odcinek będzie dostępny w Z.

A jeśli dopiero startujesz z podcastem?

Możesz robić dokładnie to samo! 

Dokumentuj, nie kreuj (Gary Vee). 

Pokazuj, jak przygotowujesz podcast. Opowiadaj światu, co robisz, jak i z kim.

Jest jeden niuans, który warto znać, aby nie strzelić sobie w stopę.

Nie mów dokładnie, kiedy Twój podcast będzie dostępny. Jeśli ktoś o to zapyta, odpowiedz, że wkrótce.

Na pewno chcesz uniknąć sytuacji, w której opowiadasz światu, że właśnie masz nowy podcast, a w komentarzach znajdujesz odpowiedź: nie ma na Apple.

Dlaczego tak?

Bo Google, Apple i Spotify dodają podcasty do swoich katalogów zupełnie niezależnie od siebie. Spotify jest najszybsze, Apple najwolniejsze.

Podcast jest w tych trzech aplikacjach? Trąb wszędzie i chwal się swoimi treściami!

Nie tylko audio

Już w 2018 roku słyszałem, jak klientka mówiła: oglądałam podcast.

Hę?

No była rozmowa na YouTube.

Wcześniej przeżywałem, bo byłem podcastowym ultrasem. Nie uważałem wersji video rozmowy za równoważną podcastowi (audio). Tylko RSS! I czułem tak zwany ból d…

Ale z biegiem czasu stwierdziłem, że nie warto jest iść pod prąd, jeśli tego chce rynek.

Podcastem nazywamy teraz niemal każdą rozmowę. 

I podcasty oglądamy. Widziałem podcast na YT.

Co nam to mówi?

Podczas nagrania podcastu z gościem włącz kamerę i nagrywaj obie strony rozmowy!

Content recycling to złoto dla Twojej marki osobistej i marki firmy

W moim podkaście Escola Mobile robimy to tak:

a) robimy live na social mediach

b) podczas live nagrywamy wersję video z dźwiękiem

c) niezależnie od tego nagrywamy też sam dźwięk (na audacity)

Po nagraniu:


Audio idzie do obróbki i publikujemy je w aplikacjach podcastowych

Video wrzucamy na nowo na YouTube z dodatkowymi elementami (np. banerami)

Z rozmowy wycinamy najsmaczniejsze kąski i wrzucamy z napisami do social mediów. To samo wrzucamy też na YouTube z ładną grafiką.

I robimy shorts, które potem publikujemy na TikToku, Instagramie i Facebooku

Wszędzie jest info, że to podcast i zachęta do subskrypcji.

Z jednej treści — wiele treści

Biuletyn/newsletter

Nigdy nie mamy dość kontaktu ze słuchaczem czy potencjalnym klientem. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbiorców w mailu, że wyszedł nowy odcinek podcastu. 

Wystarczy zrobić prosty landing page z informacją o podcastach. Coś takiego łatwo zrobisz wykorzystaniem bezpłatnego Mailer Lite albo Sendfoxa (z niego piszę do Ciebie maile)

Wystarczy prosta informacja:

Nie chcesz przegapić kolejnego odcinka podcastu?

Zostaw swój mail w okienku!

Dzięki temu uzyskujesz dodatkową możliwość kontaktu z odbiorcami.

Także zwiększasz ilość odsłuchań.

A co napisać w mailu o nowym odcinku?

Choćby rozwinąć notatkę do odcinka i dodać link do podcastu.

A jeśli chcesz podcastowej wiedzy, zapisz się na mój newsletter

Podcasty w 2023 r. newsletter
Podcastowe maile na Twoją skrzynkę. Podcasty w 2023 r. i dalej też. Newsletter


Notatki do odcinków podcastu

Google udoskonaliło wyszukiwanie podcastów.

W porównaniu z zeszłym rokiem częściej znajduję odcinki ze słowami kluczowymi.

Jeśli zrobisz notatki z odpowiednią ilością słów kluczowych, najlepiej sprawdzonych w Ubersuggest, po pewnym czasie Twój podcast zaindeksuje się podobnie jak strona na blogu.

I będziesz mieć więcej odsłuchań w tzw. długim ogonie, czyli zbiorze wielu odcinków na różne tematy.

Podcasty w 2023 r – nie będzie OK

Mikrofony i słuchawki na okładkach

Chyba że Twój podcast dotyczy podcastów 🙂

Tak, wrócę do nagrywania podcastuje.pl

Okładka podcastu jest ładna, ale na komórce widać tylko malutki kwadratowy obrazek. Jeśli będzie tam Twoja uśmiechnięta buzia, trzymająca mikrofon, słabo będzie widać nazwę Twojego podcastu.

Lepiej umieścić nieskomplikowane logo lub po prostu nazwę podcastu. Nie jest przypadkiem, że Instagram czy Facebook mają bardzo proste logo. To po prostu widać na małym ekranie.

Jeśli robisz okładkę podcastu, a na niej masz swoje zdjęcie z mikrofonem, to nie jest najlepsze wyjście. Jeśli już koniecznie musi być — zrób to w jaskrawych kolorach. Np. żółtym, niebieskim lub zielonym.

Reklamy podcastu na Facebooku dla odsłuchań

Kombinowałem przez cały rok. Tylko promowany link, tylko tekst z linkiem, kawałki podcastu, video. No nie działa. Różne formy nie miały przełożenia na liczbę odsłuchań.

Kiedy jednak zmieniliśmy podejście i zaczęliśmy promować newsletter z częścią podcastową, zaczęło działać.

Zatem jeśli chcesz, aby ludzie mieli kontakt z Twoim podcastem, raczej promuj zapis na newsletter czy zwiększenie polubień strony niż sam podcast.

Wywiady z osobami tylko dlatego, że mają puls

Nie zrobisz dobrego wywiadu z osobą, która jest zapchajdziurą.

– Bo nie masz nikogo w kolejce

– Bo kolejni goście przekładają rozmowę

– Bo narzucasz sobie tempo

O wiele lepiej będzie dla Twojego podcastu, jeśli zamiast wypuszczać jakikolwiek odcinek, poświęcisz czas na znalezienie odpowiedniej osoby i research o niej. 

Coraz częściej widzę podcasty o niczym. Rozmowa jest o życiu, tylko najczęściej kręci się wokół tego, że taki jestem super bogaty, sławny i w ogóle. Podcasty o niczym czy robione tylko dlatego, że musisz, to marnowanie czasu Twoich słuchaczy.

A słuchacze płacą Ci swoim czasem i uwagą.

Nie chcesz marnować ich waluty, bo więcej jej nie otrzymasz.

Jedna ścieżka nagrania podcastu

Robiłem ten błąd baaardzo długo i nie słuchałem nikogo.

Bo przecież taki jestem mądry.

Nie.

Jeśli robisz podcast zdalny, koniecznie nagrywaj oddzielne ścieżki rozmowy. Poświęć więcej czasu na pomoc gościom, aby zainstalowali to Audacity czy garage band i włączyli nagrywanie czerwonym przyciskiem.

Zrób to samo ze swojej strony chwilę przed włączeniem nagrywania video.

A po nagraniu pomóż gościom w stworzeniu MP3, którego potem użyjesz do montażu.

Jeśli nagrywasz dwie osoby na jednej ścieżce, to nie wychodzi. To robi się bałagan, bo nie możesz jednocześnie pracować nad dwiema osobami w jednym nagraniu.

Dwie ścieżki dadzą Ci więcej możliwości, dostarczysz ładniejsze nagranie i będziesz zyskiwać uznanie słuchaczy.

Najlepszego w 2023!

Pozostałe artykuły

Dodaj komentarz