fbpx

Obróć telefon :)

Wtedy najładniej i najpełniej będziesz korzystać ze strony.

Rozkręć zasięgi podcastu

Rozmawiałem niedawno z Kamilą Tokarską – podcasterką, prowadzącą rozwojowy podcast. Kombinowaliśmy jak zrobić, aby zdobyć więcej odsłuchań i rozkręcić zasięgi podcastu. Ten post jest dla Kamili. Ale Ty też możesz z niego skorzystać.
Zapraszam!

Gdy rozmawiam z klientem o potencjalnych podcastach, zawsze pada pytanie o ilość odsłuchań i pobrań podcastu.
Przez pewien czas było mi trudno powiedzieć – zaczynamy od zera i przed pewien czas ludzie po prostu nie będą słuchać, bo nie będą wiedzieć o Pani/Pana podkaście. To nie działa jak Facebook, że dosypiesz kasy i zasięgi rosną (jeśli klient w ogóle chce inwestować więcej środków)

Jeśli chcesz, aby Twój podcast firmowy miał zasięgi, trzeba zrozumieć 3 rzeczy.

Podcast to nie post na Facebooku lub Instagramie

Wrzucasz post na Facebook lub Instagram.
Zdarzyło mi się to setki razy: wrzucam przygotowany post na social media, wymuskałem post, sprawdziłem, czy grupa kontrolna reaguje.
I nic.
Bez dopalania pieniędzmi, ten post musi nas zmuszać do reakcji. A od zmuszania do skandalizującego posta już tylko jeden krok.

Dlatego wolę podcasty, a social media wykorzystuję raczej do informowania o nowych odcinkach lub do poruszenia tematu z podcastu.
A potem kieruję odbiorcę do podcastu. Na przykład linkiem do podcastu, stworzonym z pomocą chartable.

Zasięgi podcastu liczymy inaczej

Odsłuchanie podcastu to nie jest odsłona posta na Facebooku lub Instagramie. Nie porównujmy jabłek do pomarańczy.
W podcastach liczy się konsumpcja, czyli długość czasu, jaką słuchacz spędza na słuchaniu podcastu.

100 odsłuchań podcastu, z jakich każdy średnio trwa 45 minut z godzinnego podcastu daje więcej niż 1500 odsłon posta na Linkedinie lub Instagramie. Zauważam ostatnio, że tysięczne zasięgi Insta wracają w postaci kilkunastu polubień i kilku komentarzy typu: ważny temat, warto wiedzieć, jesteś wspaniała. Takie komentarze nic nie wnoszą. Ewentualnie prowadzą do jakiejś dramy w social mediach.

Jako twórcy podcastu powinno zależeć nam na:

  1. Dotarciu do osób, które chcą nas słuchać
  2. Zwiększaniu ilości czasu słuchania (konsumpcji)

Jak zmierzyć konsumpcję podcastu?

  1. Wchodzisz na chartable.com
  2. Zakładasz konto
  3. Podpinasz RSS podcastu
  4. Każdy następny odcinek promujesz z pomocą smartlinku z chartable

Wystarczy założyć konto na chartable, reszta pójdzie sama. To dobrze przygotowane narzędzie do social mediów. Samo proponuje, dwoma-trzema klikami tworzysz link, który otwiera się w Spotify lub Apple Podcasts. Słuchanie w tych dwóch aplikacjach jest w Polsce najpopularniejsze, a jeśli chcesz trafić np. do applowców, to chartable pomoże Ci w tym, nie tracąc słuchaczy z innych aplikacji.

Chartable dodaje statystyki. A dane to budulec Twojego marketingu podcastu!

  • kto Cię słucha
  • na jakich urządzeniach Cię słucha
  • jak długo Cię słucha

Gdy masz te trzy dane, wiesz jakie treści się słuchają i możesz tworzyć ich więcej, pod odpowiedniego awatara słuchacza.

Podcast nie znika po chwili w social mediach. Tylko trzeba go promować

Wiele odcinków Twojego podcastu będzie evergeen. To znaczy, że nie stracą na swojej aktualności i wartości. Jeśli robisz podcast o gotowaniu lub o rozwoju osobistym, te treści niemal zawsze będą użyteczne!

Artur Jabłoński w swoim „Konkretnie o marketingu” mówił, że jest mnóstwo treści typu jak coś zrobić, a mniej z informacją jak ja coś robię.
W kontekście tworzenia podcastu opowiadanie o swoim doświadczeniu tylko wzmacnia Twoją markę.

Oto jak zwiększyć zasięgi podcastu

  1. Wykorzystaj podcast do pomocy. Treści z podcastu wykorzystuj wielokrotnie, nawiązuj do niego. Pomagaj tym, którzy potrzebują. Wystarczy rada, nawiązanie do doświadczenia. Więcej pomocy, dopiero potem proszenie (Jab jab jab right hook – Gary Vee)
  2. Wejdź do grup na FB i poudzielaj się tam. Pomóż, dziel się wiedzą. Nie wrzucaj od razu linków do podcastu, tylko nawiąż relację z ludźmi. Potem zaproponuj adminowi post gościnny lub uzyskaj zgodę na wrzucenie linków do podcastu.
  3. Jeśli masz 20+ odcinków na koncie, to w oczach zaczynających jesteś już pro. To daj się zaprosić do innego podcastu. Pamiętasz, jak zaczynał_ś i jak kosmicznie wyglądała liczba 30-50 odcinków innych podcasterów z branży? No to teraz jesteś tym/tą podcasterką. Pisz do ludzi z mniejszym doświadczeniem i wpraszaj się.
  4. Zaproś do podcastu ciekawego blogera/youtubera/jakiegokolwiek eksperta z Twojej branży. Ładnie poprowadzona rozmowa otwiera serca i drzwi. I działa tu zasada wzajemności. Potem możesz zaproponować np. mail do odbiorców z jego/jej newslettera. I w treści wrzuć link do podcastu.
  5. Wejdź na znany branżowy blog. Daj kilka komentarzy. Pod najbardziej komentowanym postem wrzuć opinię i link do swojego podcastu. Tak pokażesz swoją wiedzę i nie będziesz postrzegana/y jako spamer.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, to zapraszam do newslettera:

👉kurspodcastu.pl

Pozostałe artykuły

Dodaj komentarz