Rozkręć zasięgi podcastu
Rozmawiałem niedawno z Kamilą Tokarską – podcasterką, prowadzącą rozwojowy podcast. Kombinowaliśmy jak zrobić, aby zdobyć więcej odsłuchań i rozkręcić zasięgi podcastu. Ten post jest dla Kamili. Ale Ty też możesz z niego skorzystać.
Zapraszam!
Gdy rozmawiam z klientem o potencjalnych podcastach, zawsze pada pytanie o ilość odsłuchań i pobrań podcastu.
Przez pewien czas było mi trudno powiedzieć – zaczynamy od zera i przed pewien czas ludzie po prostu nie będą słuchać, bo nie będą wiedzieć o Pani/Pana podkaście. To nie działa jak Facebook, że dosypiesz kasy i zasięgi rosną (jeśli klient w ogóle chce inwestować więcej środków)
Jeśli chcesz, aby Twój podcast firmowy miał zasięgi, trzeba zrozumieć 3 rzeczy.
Podcast to nie post na Facebooku lub Instagramie
Wrzucasz post na Facebook lub Instagram.
Zdarzyło mi się to setki razy: wrzucam przygotowany post na social media, wymuskałem post, sprawdziłem, czy grupa kontrolna reaguje.
I nic.
Bez dopalania pieniędzmi, ten post musi nas zmuszać do reakcji. A od zmuszania do skandalizującego posta już tylko jeden krok.
Dlatego wolę podcasty, a social media wykorzystuję raczej do informowania o nowych odcinkach lub do poruszenia tematu z podcastu.
A potem kieruję odbiorcę do podcastu. Na przykład linkiem do podcastu, stworzonym z pomocą chartable.
Zasięgi podcastu liczymy inaczej
Odsłuchanie podcastu to nie jest odsłona posta na Facebooku lub Instagramie. Nie porównujmy jabłek do pomarańczy.
W podcastach liczy się konsumpcja, czyli długość czasu, jaką słuchacz spędza na słuchaniu podcastu.
100 odsłuchań podcastu, z jakich każdy średnio trwa 45 minut z godzinnego podcastu daje więcej niż 1500 odsłon posta na Linkedinie lub Instagramie. Zauważam ostatnio, że tysięczne zasięgi Insta wracają w postaci kilkunastu polubień i kilku komentarzy typu: ważny temat, warto wiedzieć, jesteś wspaniała. Takie komentarze nic nie wnoszą. Ewentualnie prowadzą do jakiejś dramy w social mediach.
Jako twórcy podcastu powinno zależeć nam na:
- Dotarciu do osób, które chcą nas słuchać
- Zwiększaniu ilości czasu słuchania (konsumpcji)
Jak zmierzyć konsumpcję podcastu?
- Wchodzisz na chartable.com
- Zakładasz konto
- Podpinasz RSS podcastu
- Każdy następny odcinek promujesz z pomocą smartlinku z chartable
Wystarczy założyć konto na chartable, reszta pójdzie sama. To dobrze przygotowane narzędzie do social mediów. Samo proponuje, dwoma-trzema klikami tworzysz link, który otwiera się w Spotify lub Apple Podcasts. Słuchanie w tych dwóch aplikacjach jest w Polsce najpopularniejsze, a jeśli chcesz trafić np. do applowców, to chartable pomoże Ci w tym, nie tracąc słuchaczy z innych aplikacji.
Chartable dodaje statystyki. A dane to budulec Twojego marketingu podcastu!
- kto Cię słucha
- na jakich urządzeniach Cię słucha
- jak długo Cię słucha
Gdy masz te trzy dane, wiesz jakie treści się słuchają i możesz tworzyć ich więcej, pod odpowiedniego awatara słuchacza.
Podcast nie znika po chwili w social mediach. Tylko trzeba go promować
Wiele odcinków Twojego podcastu będzie evergeen. To znaczy, że nie stracą na swojej aktualności i wartości. Jeśli robisz podcast o gotowaniu lub o rozwoju osobistym, te treści niemal zawsze będą użyteczne!
Artur Jabłoński w swoim „Konkretnie o marketingu” mówił, że jest mnóstwo treści typu jak coś zrobić, a mniej z informacją jak ja coś robię.
W kontekście tworzenia podcastu opowiadanie o swoim doświadczeniu tylko wzmacnia Twoją markę.
Oto jak zwiększyć zasięgi podcastu
- Wykorzystaj podcast do pomocy. Treści z podcastu wykorzystuj wielokrotnie, nawiązuj do niego. Pomagaj tym, którzy potrzebują. Wystarczy rada, nawiązanie do doświadczenia. Więcej pomocy, dopiero potem proszenie (Jab jab jab right hook – Gary Vee)
- Wejdź do grup na FB i poudzielaj się tam. Pomóż, dziel się wiedzą. Nie wrzucaj od razu linków do podcastu, tylko nawiąż relację z ludźmi. Potem zaproponuj adminowi post gościnny lub uzyskaj zgodę na wrzucenie linków do podcastu.
- Jeśli masz 20+ odcinków na koncie, to w oczach zaczynających jesteś już pro. To daj się zaprosić do innego podcastu. Pamiętasz, jak zaczynał_ś i jak kosmicznie wyglądała liczba 30-50 odcinków innych podcasterów z branży? No to teraz jesteś tym/tą podcasterką. Pisz do ludzi z mniejszym doświadczeniem i wpraszaj się.
- Zaproś do podcastu ciekawego blogera/youtubera/jakiegokolwiek eksperta z Twojej branży. Ładnie poprowadzona rozmowa otwiera serca i drzwi. I działa tu zasada wzajemności. Potem możesz zaproponować np. mail do odbiorców z jego/jej newslettera. I w treści wrzuć link do podcastu.
- Wejdź na znany branżowy blog. Daj kilka komentarzy. Pod najbardziej komentowanym postem wrzuć opinię i link do swojego podcastu. Tak pokażesz swoją wiedzę i nie będziesz postrzegana/y jako spamer.