Publikacja podcastu. Czego unikać.
Publikacja podcastu. Moment, gdy wychodzisz w sieć i pokazujesz światu, że masz opinię i nie zawahasz się jej użyć.
Pierwsza i najważniejsza rzecz przy publikacji pierwszego podcastu to
CIERPLIWOŚĆ I CHŁODNA GŁOWA
Gdy masz pierwszy odcinek, wypracowaną myśl przewodnią podcastu, opisy, linki, gotowe logo, umiejętność pracy z mikrofonem… Weź głęboki oddech.
Nie ogłaszaj od razu, że masz podcast
Możesz to zrobić, jak Twoja audycja będzie dostępna na trzech głównych platformach: iTunes, Spotify i Google Podcasts.
Przykład: Adam, tworzy podcast o zarządzaniu grupami. Pomagałem mu z nagrywaniem, określił mnie nawet jako mentora podcastowego. Bardzo to miłe. Ale Adam dał się ponieść emocjom. Opublikował podcast na Spreaker i ogłosił w mediach, że już wystartował. Pierwszy komentarz to było standardowe „Gratuluję” od randomowej osoby. Przecież na Linkednie każdy się wspiera i w ogóle nie chce zwracać na siebie uwagi.
A drugi komentarz dotyczył iTunes: Adamie, a nie mogę znaleźć Cię w swojej aplikacji podcastowej.
Gdy okaże się, że na którejś z tych platform nie ma jeszcze Twojej audycji. Przez zbytni entuzjazm stracisz możliwość zyskania kilku słuchaczy. Na początku właśnie dziennie przesłucha Cię kilka osób.
Zainteresowani nie znajdą Twojego podcastu w sieci, pierwsze wrażenie jest negatywne.
Wrzuć pierwszy odcinek na hosting. Skopiuj link RSS podcastu. Prawdopodobnie będzie w informacjach o Twojej audycji.
Niektóre hostingi oferują automatyczne udostępnianie do większości platform. Jest to wygodne, ale wtedy hosting udostępnia w Twoim imieniu. To znaczy, że podlegasz wewnętrznym decyzjom hostingu i nie masz wielkiej siły, gdy hosting podejmie jakąś decyzję.
Dlatego załóż konta na Podcast Connect (Apple) i Spotify for podcasters. Wklej tam link do podcastu z Twojego hostingu. Konta przydadzą się potem do wklejenia z tamtych platform do Twojego hostingu i do uzyskiwania odpowiednich statystyk. (Jak się zlicza statystyki to kolejny ogromny temat). Z kolei adresy ze Spotify i Apple będziesz mógł przekleić do opcji w Twoim hostingu.
Spotify prawdopodobnie udostępni Twój podcast od razu.
Nie masz go jeszcze w Google Podcasts i w Apple Podcasts. Oba te serwisy weryfikują podcasty zgodnie ze swoimi zasadami, nie masz wpływu na to kiedy to się stanie. Publikacja podcastu jest coraz szybsza, ale wciąż nie jest to odzwierciedlenie tego, co dzieje się po wrzuceniu posta na Facebook czy Instagram.
Ważna rzecz
Publikacja Twojego RSS jest jednorazowa. Po dodaniu podcastu do katalogów Spotify, Apple Podcast i Google Podcasts następne odcinki będą pojawiać się tam szybciej. W przeciągu kilku godzin.
No to co robić?
Nagraj kilka odcinków do przodu, opanuj umiejętność pracy z mikrofonem, planuj.
Dopiero gdy Twój podcast jest dostępny na Spotify, w Google Podcasts i w iTunes, możesz się chwalić.