CEO też może mieć podcast
Dwa lata temu stworzyłem newsletter dla osób, które chciałby mieć podcast w firmie. Także dla tych, które chcą stworzyć podcast dla szefa. Albo pomóc mu w stworzeniu takiej audycji.
Dziś wersja na 2023.
Wzbogaciłem ją o obserwacje firm, którym pomagałem odpalić swój podcast
W 2021 r. powiedziałem publicznie, że każda firma powinna mieć podcast.
I że CEO bez podcastu traci szansę, aby przekazać światu swoją wiedzę.
Ludzki marketing jest silniejszy niż reklamy (moim zdaniem). A podcasty dają świetną możliwość pokazać się z najbardziej ludzkiej strony.
Jeśli Twoja firma nie ma jeszcze podcastu, proponuję kilka argumentów za założeniem takiego medium.
Pokażę Ci, że w podcastach jest moc.
Niezależnie od tego, czy
- jesteś CEO firmy i myślisz o podkaście
- jesteś pracownikiem i chcesz zaproponować szefowi nagranie swojej audycji
Jeśli ktoś z Twojego otoczenia potrzebuje pomocy w tworzeniu podcastów, po prostu niech napisze do mnie na: jedrzej@podcastuje.pl
Podcast dla szefa
Świat (wreszcie) Cię wysłucha
Pracuję z kilkoma CEO średnich i dużych firm. Często są to ludzie, którzy siedzą w swoim biznesie po uszy. Budują branżę od lat, wręcz byli pionierami w Polsce.
Prezesi, CEO, kierownik wysokiego szczebla ma wielką wiedzę.
Lubią się dzielić wiedzą. Mają wręcz potrzebę dzielenia się wiedzą, bo dzielenie się wiedzą zwiększa jej ilość bez utraty jakości.
Ale prezes nie ma zbyt dużo czasu na pisanie czy nagrywanie video.
Za to często ma telefon z dobrym mikrofonem i komputer, do którego można podłączyć zewnętrzny mikrofon.
I tu wystarczy napisać na kartce główne idee, które chce przekazać światu. Następnie podłączyć mikrofon do komputera i nagrać odcinek.
Podcast firmowy gotowy do wrzucenia na hosting, a o promocję niech zadbają ludzie z marketingu.
A CEO zawsze może odesłać do odcinka swojego podcastu, w którym dzieli się wiedzą.
Podcast w firmie jest jak profil na Facebooku
Wraz ze wzrostem popularności podcastów zmniejsza się bariera wejścia. Możesz nagrać pierwsze odcinki nawet telefonem, wrzucić na bezpłatny hosting Anchor i dawać słuchaczom wartość.
W zeszłym roku pomogłem wystartować z podcastem ponad 10 firmom. Wszystkie z nich kontynuują podcastową przygodę. Widzą, że to już mainstream i podcast liczy się tak samo, jak profile w social mediach.
Widzę po zapytaniach, że podcasty się przebijają do świadomości. Mniej więcej co tydzień mam 3-5 zapytań, czy mogę tworzyć podcast firmowy. Część z nich to zapytania od ludzi, którzy mają już plan na 10 odcinków do przodu.
Firmy, odpalające swój podcast czytają raporty, wskazujące, że słuchacze podcastów to osoby z zasobniejszym portfelem, bardziej wykształcone i z dużych miast. Raport Sotrender 2020 i TandemMedia 2022
A to łakomy kąsek dla reklamodawców i przedsiębiorstw w ogóle.
Jest coś więcej. Podcasty nie służą do reklamy, ale do pomocy klientom. Oraz jest już oczywiste, że…
Podcasty przybliżają Cię do klienta
To jest trend ostatnich lat. Umacnia się co miesiąc.
Lubimy czytać o wzrostach, setkach procentów, wielkich sprzedażach.
To twarde argumenty, które działają ładnie w postach.
A jak działa na Ciebie informacja, która ma twarz obrazka/logo na Linkedinie?
Do twardych liczbowych argumentów dodajmy ludzkie podejście – podcast Ci w tym pomoże.
Podcast firmy i marki pozwala na przybliżenie się do klienta.
Drogi CEO, jeśli chcesz pokazać ludzkie oblicze Twojej firmy – startuj z podcastem.
- Opowiadaj o pracy, dziel się wiedzą o swoim biznesie.
- Od czasu do czasu wypuść odcinek na luzie lub zaproś bardzo znanego gościa. Najlepiej też niejednoznacznego.
- Uzyskaj wiedzę, opowiedz o niej na antenie podcastu.
- Bez nachalnej reklamy, bez pochwał samego siebie.
- Wystarczy, że powiesz, w jakiej firmie pracujesz, co robisz i jaka jest misja Twojego podcastu.
- Podcast dla szefa to idealne medium do marketingu dla zapracowanych – można go zrobić w kwadrans
Jeśli uzyskasz pewną słuchalność, czyli jeśli będziesz nadawać dostatecznie długo, goście sami będą się do Ciebie zgłaszać, co z kolei pozwoli na monetyzowanie podcastu lub nawet włączenie reklam, które możesz czytać Ty lub ktoś z Twojej firmy.
Gdy kupujemy usługę czy produkt, często chcemy wiedzieć, kto będzie z nami pracować. W biznesie chcesz pracować z profesjonalistami. Ale nie musi was łączyć tylko sucha transakcyjna relacja.
Podcast w marketingu będzie najczęściej na górze lejka marketingowego. To znaczy, że możesz odpowiadać na pytania Twoich klientów. Od ogółu do szczegółu. A skąd wziąć pytania i tematy?
Łukasz Kosuniak, marketer i podcaster poleca prostą metodę: zanalizować maile od klientów. A jeśli odpowiadasz klientowi na jakieś pytanie, zapisz w oddzielnym dokumencie swoją odpowiedź lub dodaj w UDW marketera z firmy.
Jeśli ofiarujesz klientowi rozwiązanie problemu i zrobisz to swoim głosem, jest większa szansa na ocieplenie wizerunku Twojego, Twojego szefa czy Twojej firmy.
A klient, który uzyska odpowiedź na pytanie lub dostanie rozwiązanie problemu jest bardziej skłonny, aby Cię zapamiętać (lub Twoją firmę)
Fajnie się pracuje z ludźmi, których się lubi.
Zdobywasz zaufanie, a odbiorcy postrzegają Twoją firmę jako ludzką i bliską
Zdobywasz zaufanie słuchaczy. A zaufanie to waluta przyszłości.
Zadbaj o walutę już teraz. Podcastem.
Słuchacze nawiązują z Tobą relację. Twoim zadaniem jest ich nie zawieść. Dlatego dzielisz się wiedzą, pomagasz, odpowiadasz na pytania, zapraszasz ciekawych gości. A nawet zapraszasz klientów.
Relacje, nawiązane w podcastach pączkują nieoczekiwanie.
Przykład 1:
Gość w Escola Mobile Podcast. Świetny specjalista, CEO firmy IT. Jego duża rozpoznawalność dała nam niemałe zasięgi. Gość rozumiał wagę marketingu podcastu i sam pomagał w promocji rozmowy. Skonstruowaliśmy rozmowę tak, aby była skierowana do dyrektorów, prezesów i managerów wyższego szczebla. Rozmawialiśmy o połączeniu technologii i biznesu.
Trzy miesiące później nasz gość udzielił nam rekomendacji do firmy, poszukującej usług IT. A po krótkiej rozmowie okazało się, że w tamtej firmie znają nasz podcast i nawet korzystają z wiedzy naszych gości. Lody pękły mniej więcej po 5 minutach rozmowy, a projekt okazał się naprawdę tłustym kąskiem, który pomógł w rozwoju firmy.
Przykład 2:
Tworzę podcast Escola Mobile, ale także pracuję poza firmą. Pomagam firmom uzyskać ludzki głos w sieci. Pewien gość Escola Mobile zarekomendował mnie swoim klientom, którzy planują robić podcasty. W ten sposób uzyskałem roczne zlecenie na tworzenie podcastów. Oprócz comiesięcznej wypłaty wpada jeszcze regularnie niemały procent dodatkowych złotówek.
Przykład 3:
Radek Drzewiecki i jego podcast „Skuteczny CEO”
Radek jest szefem firmy Leanpassion, co tydzień w swojej audycji dzieli się wiedzą o budowaniu firmy. Dzięki podcastowi buduje markę osobistą, w nagraniach nienachalnie, wręcz delikatnie zaprasza do wizyty na stronie i do kliknięcia przycisku bezpłatnej konsultacji.
I taka zachęta, rzucona prawie od niechcenia, powoduje, że słuchacze co najmniej pytają. Zadaniem zespołu Radka jest przekuć te zapytania, kontakty w kontrakty.
Szef, który pięknie opowiada i dzieli się wiedzą, buduje wizerunek firmy.
Fajni goście budują jego poczucie wartości a feedback od słuchaczy dodaje mu sił i chęci do kontynuowania pracy podcastowej.
Podcast prowadzony przez szefa wzmacnia markę firmy.
Nieagresywnie, bez chełpliwości, bez samozachwytu.
A gdy szef rozmawia z potencjalnymi współpracownikami, klientami, osobami znającymi go z podcastu – szybciej pękają lody i łatwiej jest doprowadzić biznes do pożądanych rezultatów.
Przykład ostatni
Połowa sukcesu firmy to ludzie. Ćwierć to dobre decyzje, ostatnia ćwierć to dobre pieniądze. Ludzie tworzą firmę, dają możliwości rozwoju i popychają ją do budowania nowych rzeczy.
Jednocześnie podcast firmowy nie musi się ograniczać tylko do szefa. Podcast może być tubą marki firmy, która tworzy nieagresywny marketing.
Oprócz szefa podcasty mogą nagrywać inne osoby z firmy (patrz Szymon Negacz i jego koleżanki podcasterki z firmy). W Escola Mobile już kilkukrotnie wypowiadała się Ilona – szefowa sprzedaży oraz Łukasz – CMO. Te podcasty są cały czas słuchane. Pojawiają się w różnych miejscach w sieci. A koledzy dostają zapytania, czy mogliby się podzielić wiedzą także w innych podcastach i live.
Widzę tylko zalety. Wystarczy dzielić się wiedzą, rozmawiać z ludźmi, być sobą.
Podcast zaprocentuje.
Jeśli ten tekst dał Ci wartość, opowiedz znajomym o newsletterze