Ocena podcastu. Co robić jak dostajesz jedną gwiazdkę?
Jedna gwiazdka w ocenie podcastu.
To jest szansa, a nie katastrofa. Ocena podcastu, zwłaszcza ta niższa niż 5 gwiazdek, to świetne źródło informacji.
Zadzwonił do mnie klient z zapytaniem, co zrobiliśmy źle, że słuchacz ocenił podcast tak nisko. Zadziałała częsta matematyka: 1 zły komentarz ma siłę jak 100 pozytywnych.
Jedna gwiazdka na #itunes czy w #applepodcasts to nie jest przyjemne uczucie. Zwłaszcza jak się starasz i wkładasz w #podcast mnóstwo sił. Okazało się, że #emocje wzięły górę i podcaster nie przeczytał treści, tylko przestraszył się niskiej oceny.
Są hejterzy, którzy nie mogą wytrzymać bez napisania czegoś niemiłego. Pat Flynn, mój ukochany #podcaster, mówi: hurt people hurt people, czyli skrzywdzeni krzywdzą.
Na chłodno przeczytaliśmy komentarz. Dotyczył zupełnie czegoś innego, niż to, czego się spodziewaliśmy. Spokojnie omówiliśmy, co można zrobić i jak zmienić tę sytuację na korzyść klienta.
Oto jak wykorzystaliśmy niską ocenę podcastu
Oddzielamy zwykły hejt od konstruktywnej krytyki. Hejt idzie do kosza, to źli ludzie, nie mogą żyć bez hejtowania.
Krytykę czytamy. Najlepiej kilka razy. I na zimno.
Krytyczny komentarz nierzadko dotyczy rzeczy, których zabrakło słuchaczowi w Twoich podcastach. Zapisujesz wnioski. Choćby jedno zdanie.
Kiedyś otrzymałem niską ocenę za brak oczywistej rzeczy: zaczynałem i nie powiedziałem dla kogo tworzę podcast. Niska ocena była uzasadniona. Dlaczego słuchacz ma się domyślać, czy to, co słucha jest dla niej/niego?
W kolejnych odcinkach wnosisz poprawki.
Mogą dotyczyć sposobu nagrania, przekazywania treści czy tematów. Najważniejsze to słuchać i odpowiednio zmodyfikować następne treści. Progres, nie perfekcja.
W czasie nagrania kolejnego odcinka pozdrawiasz komentatora i dziękujesz za opinię. Jest bardzo prawdopodobne, że ocena podcastu wzrośnie.
Dzięki jednej gwiazdce Twój podcast jest lepszy. A dzięki następnym ocenom algorytm bardziej kocha Twój podcast i częściej go wyświetla w wyszukiwarce.
I motywacja do nagrywania podcastu nie spada. Kilka kroków, aby zmienić jednogwiazdkową ocenę na Twoją korzyść.
Podcaster – klient już wie, co może zrobić lepiej. Zadziałało przeświadczenie, że wiemy, co jest dobre dla słuchacza. A los pokazał nam zupełnie odwrotnie. I bardzo dobrze. Teraz podcast klienta będzie lepszy.