Konkurencja w podcastach: jak ją wyprzedzić?
Najkrócej rzecz biorąc — robić inaczej
Wtedy konkurencja w podcastach nie będzie dla Ciebie problemem
Inaczej jest lepiej niż lepiej
Ile razy robiłem inaczej, tyle razy mi się udawało znaleźć niszę lub zainteresowanie dokładnie wybranych Słuchaczy.
Co mam na myśli?
Poświęć mi chwilę uwagi, aby zrozumieć to „inaczej”
Na początek pytanie
Jak długi ma być podcast?
Nie jesteśmy w stanie słuchać podcastu przez 3 godziny (pozdro Tim Ferris).
2 godziny to wciąż kawał czasu (może podczas biegania albo na siłowni)
Moi klienci coraz częściej celują w podcasty długości 30–45 minut
Dla długich podcastów polecam godzinę. Po edycji wychodzi około 50 minut. To rozsądna długość, jeszcze jesteśmy w stanie tyle słuchać, jeśli jest ciekawie.
Godzinny podcast się uda pod warunkiem, że będziemy dociekać, dopytywać. Jeśli w temat wchodzimy zbyt długo — trudno nam będzie utrzymać zainteresowanie Słuchacza.
I teraz odwracamy to wszystko, co napisałem
Zapominamy o Timie Ferrisie Zapominamy o godzinnym odcinku podcastu. Robimy wszystko inaczej. Robimy jak najkrótsze podcasty na jeden temat. Snajpersko wybrany spośród wielu innych.
Na końcu tego maila wyjaśnię, dlaczego proponuję Ci zrobić to właśnie teraz.
Już teraz proponuję Ci zrobić inaczej
Nagraj 15 kilkuminutowych podcastów.
Jeśli zaczynasz podcastowanie
Kilkuminutowa forma podcastu ułatwi Ci start, przywykniesz do pracy z mikrofonem, łatwiej będzie Ci rozwijać kanał. Nie będziesz spędzać dni nad podcastem. Spędzisz raczej kilka godzin na poszukiwaniu tematu i stworzeniu treści dla kilku odcinków.
Dzięki krótkim formom możesz dać się poznać jako atrakcyjna osoba, która dzieli się wiedzą, dostarcza rozrywki, tworzy ciekawe formy. Przyciągasz ludzi.
Jeśli masz już swój podcast
Krótsze odcinki będą ciekawą odmianą dla Twojego Słuchacza. Wrzuć je najlepiej znienacka, jako prezent dla Słuchaczy. Nieregularnie, jako bonus.
I zapytaj Słuchaczy, o czym jeszcze chcieliby usłyszeć (relacje — inaczej)
Mistrzami krótkich odcinków są Neil Patel i Eric Siu z podcastu “Marketing school”. Podcasty tego tandemu trwają nie dłużej niż 10 minut. Liczba odcinków zbliża się do 2 tysięcy. Spójrz jak oni to robią.
Na końcu tego tekstu dowiesz się, dlaczego warto robić krótkie odcinki właśnie teraz.
Niezależnie od Twojego zaawansowania w podcastach — forma kilkuminutowych nagrań to rzadko spotykany format.
Kluczem do sukcesu jest podejście: jeden odcinek — jedno zagadnienie.
Podcastowe maile co tydzień na Twoją skrzynkę
Chcesz zrobić dobry podcast?
👇
Konkurencja w podcastach. Jak wyprzedzić i od czego zacząć?
Krok 1
Używasz Ubersuggest lub Keywordtool
Wybierasz 7–10 tematów
Spośród tej grupy wybierasz 5, które najczęściej spotykasz w rozmowach z klientami/w komentarzach do postów/w pytaniach na grupach
Krok 2
Przygotowujesz skrypt/tekst podcastu długości 3–10 minut
Opowiadasz/odpowiadasz na najczęstsze pytania/zagadnienia/tematy
W treści wyjaśniasz jak najprościej zagadnienie/pytanie/termin
Krok 3
W nagraniu skieruj Słuchacza na swoje media/blog
Linki dodaj obowiązkowo w notatkach.
Wystarczy zaznaczyć w nagraniu, że więcej dowiesz się na moim blogu/profilu.
I stwórz jak najwięcej krótkich odcinków.
Finał
Wrzucasz na hosting i robisz marketing podcastu (czyli promujesz w social mediach)
Opowiadasz potencjalnym Słuchaczom o swoim show, wysyłasz linki przez newsletter.
Pamiętasz pojęcie Maszyny Contentu?
Jeśli już wcześniej pisał_ś posty/artykuły na dany temat — możesz je nagrać i w ten sposób stworzyć nową formę dla swojej treści.
Jeśli masz tekst podcastu — wrzucasz go na blog lub w posty na FB/IG.
Najważniejsze w całej zabawie jest zwięzłe i szybkie przekazanie wiedzy
Polecam formę Jak zrobić X lub Co to jest Y
Dlaczego warto zrobić serię kilkuminutowych podcastów?
Wkrótce transkrypcja podcastów w Google rusza pełną parą. Obecnie wciąż jest niedoskonała, czasem wręcz śmieszna. Przypomina Google Translator z początków swojego istnienia. Śmiesznie transkrybuje, dobiera dziwne słowa, niekoniecznie robi sens.
Ale to tylko kwestia czasu, gdy będzie miała taką moc jak np. HappyScribe
Gdy Google zacznie automatycznie transkrybować dźwięk, ogromnie zwiększy się liczba treści w sieci. Źródło tej transkrypcji będzie nietypowe, będzie inaczej
Transkrypcja obejmie video na YouTube i podcasty na Google Podcasts (czy Twój podcast tam jest?)
Twoje treści z krótkich podcastów idealnie wpasują się w wyszukiwania w Google. A reszta będzie musiała albo nadrobić treści, albo je stworzyć od nowa.
A gdy inni będą szybko robić krótkie podcasty, Ty już będziesz mieć kilkanaście odcinków, które Google sam przeskanuje i transkrubuje.
Potencjalni Słuchacze będą wyszukiwać i częściej stworzą Ci okazję do nawiązania relacji.
Dołącz do cotygodniowej wiedzy podcastowej.
Co wtorek podcastowy mail na Twoją skrzynkę.
- Jak używać podcastów w biznesie
- Jak wystartować, rozbudować podcast
- Jak zmonetyzować treści podcastowe
Piszę o swoim doświadczeniu. Pokazuję, co u mnie działa i jak z firmą używamy podcastu do rozwoju biznesu.
👇