fbpx

Obróć telefon :)

Wtedy najładniej i najpełniej będziesz korzystać ze strony.

Jak zrobić podcast. Ściągawka na start

Początek tego wpisu to wskazówki, jak zrobić podcast i od czego zacząć – mindset

Od połowy wpisu są bardziej techniczne rzeczy, dotyczące tego, jak zrobić podcast. Polecam zacząć od początku.

Potem jest mniej problemów z podciąganiem idei pod podcast

A jak nie chce Ci się czytać wszystkiego, to użyj wyszukiwania (wciśnij ctrl + f) i wpisz kluczowe słowo.

A jak masz pytania, to złap mnie na Twitterze albo na Facebooku.

Jak zrobić podcast?

Zacznij od “Dlaczego?”

Dlaczego?

Czyli Twoje przekonania, cele, zarówno biznesowe, jak i osobiste czy rozwojowe.

Dlaczego chcesz nagrywać podcast i dla kogo będziesz to robić?

Ten sposób myślenia pozwoli Ci zacząć myśl o tym, jak zacząć podcast.

Jak?


Czyli w jaki sposób będziesz realizować swój cel. Na przykład: stworzysz podcast, live na FB albo blog.

Co?


Jaką korzyść będą mieli Twoi słuchacze z Twojego podcastu?


Moja odpowiedź brzmi tak:

Rozwijam się, tworzę nowe podcasty, pomagam firmom uzyskać swój głos w sieci i przekazywać wartościową wiedzę.

Dlatego tworzę bloga i podcast o tworzeniu podcastów.

Dzięki temu każdy ma dostęp do tej wiedzy, może się zainspirować do tworzenia/nauki/biznesu.

Taki framework pomaga mi w tworzeniu atrakcyjnych treści.

Podczas rozmowy udaje mi się często uzyskać więcej informacji, niż planowałem

A jak w tym stadium nie masz pojęcia, o czym mówię, to daj mi znać. Ogarniemy razem.

Po swoim “Dlaczego?” przejdź do początku

  • Logo podcastu
    Jak najlepszej jakości. Gdy tworzę audycję dla nowych firm, czy daję konsultację dla nowych podcasterów, rekomenduję, aby zrobić logo 3000 × 3000 px, RGB.
    To dobrze wygląda na telefonie, gdzie najczęściej słuchamy podcastu. Logo jest malutkie, więc ilość elementów też nie powinna być duża. Dobrze działa fotografia, nazwa podcastu i niejaskrawe kolory.

  • Tytuł podcastu i jednolinijkowy opis 
    Oba elementy umieścisz w odpowiednich polach na hostingu, aby użytkownikowi łatwiej było zapamiętać np. na iTunes.

  • Słowa-klucze dla podcastu 
    SEO też działa w podcastingu. Jest to tym ważniejsze, że Google robi kroki, aby zwiększyć ilość słuchanych podcastów. Zauważ, że podcasty można już znaleźć w przeglądarce Google i nawet stamtąd je odtworzyć. Stąd słowa klucze są coraz ważniejsze.

  • Kilkuzdaniowy opis podcastu
    Ze słowami-kluczami. Będzie dodany na stronie podcastu na Twoim hostingu (SEO podcastu).

  • Hosting 
    Jest tego multum, ale polecam Podigee.

  • Intro podcastu
    Możesz zacząć od: “ Cześć, jestem X, witam w podkaście Y.”, albo: “Witam w X odcinku podcastu Y”. Choć ja sam proponuję nieco bardziej rozwinięty wstęp. Prowadzę dwa podcasty, w których używam takich wejść:

“Cześć, nazywam się Jędrzej Paulus, a to jest podcast Developer-Wannabe (o czym będzie)”. I wariacje tego wstępu.

Drugie wejście to:

Escola Mobile. Biznes masz w kieszeni”

  • Pytanie na początek
    Świetne na rozgrzewkę. Czasami goście się bardzo stresują, przejmują się, chcą wypaść jak najlepiej. W rezultacie są spięci i rozmowa na początku jest trudna dla obu stron. Neutralne pytanie potrafi rozluźnić gościa i stworzyć dobrą atmosferę rozmowy.
    Mój ulubiony podcaster IT, Krzysztof Kempiński zadaje pytanie… o słuchane podcasty. Marek Jankowski pyta się o książkę, którą niedawno przeczytałeś. Ja jestem najmniej oryginalny i pytam się o pierwszy komputer albo o pierwszy smartfon.

  • Muzyka do intro 
    Niech odzwierciedla ogólny zamysł podcastu. Możesz łatwo i tanio uzyskać muzykę np. z Audio Jungle albo z Dig Ccmixter (tu za darmo). Tutaj jest próbka mojego intro. Pamiętaj o prawach autorskich twórcy muzyki.

  • Blog
    Warto, aby podcast był nie tylko dostępny na stronie hostingowej, ale także, aby miał swoją własną stronę. Jeśli masz już blog, to podcast będzie świetnym uzupełnieniem Twoich treści. Na początku warto zamienić swoje artykuły w podcast. W ten sposób wytrenujesz mówienie do mikrofonu na treściach, które znasz. Hostingi mają także odtwarzacze, które łatwo umieścisz w poście na blogu.

  • Konta dla podcasterów na iTunes Spotify
    Warto dodać samemu swój podcast do tych serwisów. W niektórych hostingach automatyczne dodawanie Twojego podcastu oznacza, że dany hosting dodaje Twoją audycję w Twoim imieniu. W przypadku sporu o prawa autorskie może to rodzić wątpliwości o własność Twoich plików. Ja lubię chuchać i dmuchać na zimne.

  • Technika, czyli mikrofony i mówienie do nich
    Zacznij od taniego i dobrego sprzętu, a potem szalej.
    Nie inwestuj od razu w super wypasiony sprzęt. Podcasting może Ci się nie spodobać albo możesz się pogubić w obsłudze. Pożycz albo weź na spróbowanie od znajomego podcastera. Albo nagraj komórką. A jak Ci potrzeba odpowiedzi na pytanie, to daj mi znać (pisz mail albo na Facebooku).
    Partyzancka opcja to dobry mikrofon słuchawkowy do iPhone lub dobre słuchawki do telefonu. Nagrywasz na dyktafon w telefonie. Zarówno na solo, jak i na rozmowę. To wystarczy na początek. Z czasem zachcesz wyższej jakości.

Zacząłem z następującym zestawem:
Mikrofon dynamiczny na start to 
Samson Q2U.
I pojemnościowy 
Yeti Snow Ball, przez chwilę Blue Yeti

Na początku wydałem za dużo pieniędzy. Widzę teraz, że świetnie dałbym sobie radę z dwoma Samsonami, do których nie musiałbym nawet dokupić rejestratora Tascam DR-40. Tu jednak zagrał rolę zastrzyk gotówki, która spadła mi z nieba 🙂

Technika mówienia do mikrofonu

Musisz wypracować swoją. W moim przypadku metoda prób i błędów dała pozytywne rezultaty. Inaczej mówię do Yeti, inaczej do Samsonów. Jeszcze inaczej do Rode M3, które dostałem od Mikołaja. Warto zainwestować w pop-filtr, który zatrzymuje powietrze, wychodzące z naszych ust przy wymawianiu spółgłosek zwartowybuchowych.


Pop-filtr

Używam przy mówieniu do Yeti, a gdy nagrywam Samsonami, używam zdania: “Chapała babka papkę”. Jeśli na wykresie w Audacity czy Reaper pojawia się kolor czerwony i w słuchawkach słyszysz pyknięcie, to znaczy, że jesteś za blisko. Trzeba się nieco oddalić.

Słuchawki

Jeśli nie umiesz ustawiać głośności na bieżąco, jeśli tego nie czujesz, to używaj słuchawek. Mały jack to najczęstsze słuchawki, jakich używam. Nie potrzebujesz wypasionych bezprzewodowych itp. Wystarczy, abyś mógł słyszeć to, co mówisz i co mówią goście. Czasem ktoś mówi ciszej, czasem głośniej. Nierzadko trzeba dostosować głośność nagrania do warunków. Protip: uprzedź rozmówcę, że w słuchawkach słyszysz jego głos i masz je tylko dlatego, żeby kontrolować jakość nagrania. Niektórzy mają problem, z tym że rozmawiasz z nimi, mając słuchawki w uszach.

Rozgrzewka

Polecam każdemu gimnastykę buzi i języka przed nagraniem. Sam dla siebie napisałem rozgrzewkę podcastera i wypróbowałem na wielu spotkaniach i prezentacjach podcastowych.
Po prostu lepiej brzmi Twój głos. Kilka podcastów nagrałem bez rozgrzewki głosu. Miałem więcej pracy przy edycji, bo język się plątał i czasem bełkotałem. Rozgrzewka głosu sprawia, że wyraźniej mówisz. A jak ładnie mówisz, to Cię ludzie słuchają. I jest jeszcze jeden aspekt: wykrzywianie buzi, wymawianie absurdalnych językowych łamańców, bzyczenie itp. wprawiają w dobry nastrój. Uprzedź tylko domowników o rozgrzewce, aby nie wystraszyć ludzi.

Jak nie wiesz jak to zrobić. Podcast, od czego zacząć, to daj mi znać. W tym roku zostałem ojcem chrzestnym 5 podcastów dla firm i 3 dla biznesmenów.

jedrzej@podcastuje.pl

Przeczytaj o najdłuższym odcinku podcastu live w 2021 r. Podcasty dla WOŚP

Pozostałe artykuły

Dodaj komentarz

Komentarze

  1. Jędrzej Paulus

    Czasem udaje mi się to przekuć w zabawę. Mówię: teraz zrobię rozgrzewkę, będę mówił dziwne rzeczy i będę wydawał dziwne odgłosy paszczą. To przełamuje lody.
    Zachęcam, nie namawiam. I nierzadko gość się wciąga, zwłaszcza gdy mówię, że to pomaga uzyskać dobre wibracje w głosie.

  2. Justyna

    Genialna instrukcja do rozgrzewki głosu 🙂 Czy uważasz, że to dobry pomysł, aby zachęcać gości podcastu do takiego ćwiczenia? A może to wywoła niepotrzebny stres i presję?